تعویض ترموستات فابریک خودرو با ترموستات درجه پایینتر

اگر دمای ترموستات خودرو از فابریک کارخانه پایینتر باشد چه اتفاقی می افتد؟

در جواب باید گفت امتیاز خاصی به دست نمی آورد بلکه ضرر هم می کنید! در داخل شهر موتور خودروی شما با داشتن ترموستات بسیار سریعتر از نداشتن آن گرم می شود و با نصب ترموستات با دمای پایینتر (مثلا ۷۵ درجه به جای ۸۳ درجه برای ۴۰۵) در واقع موتور زود به دمای ۷۵ می رسد ولی مدت زمان بیشتری طول می کشد تا دمای موتور از ۷۵ به ۸۳ برسد در صورتی که با ترموستات فابریک موتور زود به دمای ۸۳ (حداقل دمای استاندارد) می رسد.مشکل دیگری که ترموستات ۷۵ درجه ایجاد می کند این است که در مواقعی که دمای موتور پایینتر از حد نرمال است (مانند حرکت در سرپایینی به مدت طولانی) با ترموستات ۷۵ دما پایینتر از ترموستات ۸۳ خواهد بود که همانطور که پیشتر ذکر شد به دلیل عدم انبساط کافی قطعات منجر به فرسایش بیشتر موتور می شود. با در نظر گرفتن موارد فوق به این نتیجه می رسیم که اگر دمای ترموستات پایینتر از دمای فابریک باشد فقط به صورت موقتی می تواند در شرایطی خاص به دیرتر گرم شدن موتور کمک کند که ارزش خاصی ندارد.مثلا فرض کنید در حال رانندگی در جاده ای کفی هستید (با ترموستات ۷۵ درجه) و سرعتتان ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است و چون باد زیادی جلوی خودرو در جریان است و جاده شیب ندارد دمای موتور در حدی پایین می آید که ترموستات بسته شده و دما به حداقل ممکن یعنی ۷۵ می رسد. اگر مدتی بعد وارد یک سربالایی تند ولی کوتاه شوید مثلا ممکن است دمای موتور در پایان سربالایی به ۹۵ برسد. یعنی شما با دمای ۷۵ درجه وارد سربالایی شدید و با دمای ۹۵ درجه از آن خارج شدید و مثلا فقط ۲ دقیقه کلا در سربالایی بودید.حال اگر با ترموستات فابریک این حالت را تجربه می کردید با دمای ۸۳ وارد سربالایی می شدید و ممکن بود مثلا با دمای ۹۹ درجه از سربالایی خارج شوید (یعنی ۴ درجه داغتر) زیرا لحظه ورود به سربالایی دمای موتور ۸۳ بود که بالاتر از حالت اول (ترموستات ۷۵) بود. پس در این حالت خاص ترموستات ۷۵ درجه به اندازه ۴ درجه در خنکتر کار کردن موتور شما تاثیر گذاشت ولی نکته مهم در این مثال مدت زمان رانندگی شما در سربالایی است.اگر فرض کنیم در دمای ۱۰۵ درجه دور تند فن های رادیاتور وارد مدار شوند و جلوی بالا رفتن دما بیش از ۱۰۵ درجه را بگیرند وهمچنین اگر فرض کنیم مدت زمان ماندن شما در سربالایی از ۲ دقیقه به ۲۵ دقیقه افزایش یابد و فشار روی موتور خیلی زیاد باشد پس در این حالت چه ترموستات ۷۵ داشته باشید چه ۸۳ فرقی به حال شما نخواهد کرد زیرا در هر صورت اگر مدت زمان زیادی در سربالایی باشید (مهم نیست با چه دمایی وارد سربالایی شدید) دمای شما از ۱۰۰ درجه رد خواهد شد و به ۱۰۵ می رسد و در این مرحله خنک شدن موتور به عهده فن های رادیاتور است نه ترموستات. پس خنک تر بودن موتور آن هم فقط چند درجه و در شرایطی خاص اینقدر ارزش ندارد که به خاطر آن باعث فرسایش بیشتر موتور شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.